Improving English Speaking Ability Through Classroom Discussion for Students of MA NU Banat Kudus in The Academic Year 2008/2009

Kusmaryati, Sri Endang (2009) Improving English Speaking Ability Through Classroom Discussion for Students of MA NU Banat Kudus in The Academic Year 2008/2009. Jurnal Sosial dan Budaya, 2 (2). ISSN 1979-6889

[thumbnail of IMPROVING_ENGLISH_SPEAKING_ABILITY.pdf]
Preview
PDF
IMPROVING_ENGLISH_SPEAKING_ABILITY.pdf - Published Version

Download (239kB)
Official URL: http://jurnal.umk.ac.id/?page_id=422

Abstrak

ABSTRAK: Speaking adalah salah satu bagian penting dalam pengajaran bahasa karena termasuk satu diantara empat kemampuan dasar berbahasa. Di MA NU BANAT Kudus, menurut Guru bahasa Inggris di sana sebagian besar siswa disana masih mendapatkan banyak kesulitan dalam belajar speaking. Hal tersebut mungkin disebabkan metode yang digunakan oleh guru dalam mengajar bahasa Inggris terutama speaking. Classroom Discussion adalah salah satu metode yang dapat diterapkan dalam pengajaran bahasa Inggris khususnya dalam meningkatkan kemampuan speaking. Metode ini diharapkan siswa mendapatkan kesempatan sebesar-besarnya untuk menyampaikan pendapat mereka dan hal ini bisa membangkitkan motivasi mereka untuk berbicara dalam kelas. Penelitian ini bertujuan untuk menemukan apakah ada perbedaan yang signifikan antara kemampuan berbicara bahasa Inggris siswa kelas XI MA NU BANAT Kudus tahun pelajaran 2008/2009 diajar dengan dan tanpa menggunakan Classroom Discussion. Untuk menjawab pertanyaan tersebut, penulis melakukan penelitian experimen dengan menerapkan Classroom Discussion dalam pengajaran speaking bahasa Inggris. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas XI MA NU BANAT Kudus tahun pelajaran 2008/2009 dan Sample penelitian ini adalah dua grup siswa yang dikelompokkan dalam grup experimen dan grup pembanding. Dengan instrumen tes oral peneliti mengumpulkan data mengenai kemampuan speaking siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan Classroom Discussion dapat meningkatkan kemampuan Speaking bahasa Inggris Siswa Kelas XI MA NU BANAT Kudus Tahun Pelajaran 2008/2009. ABSTRACT: Speaking is one of important parts in teaching language because it includes one of four basic language skills. Nevertheless, in MA NU BANAT Kudus, the writer found that most of students there still get the difficulties in studying speaking. It may be caused by the method used in teaching English, especially speaking. Classroom Discussion is a method that can be applied in teaching English, especially to improve the ability of speaking. In this method, hopefully, the students get a big opportunity to express their own ideas and it can arouse their motivation to speak in the classroom. The purposes of this research is to find out if there is a significant difference between the speaking ability of the eleventh year students of MA NU BANAT Kudus in the academic year 2008/2009 taught by and without using Classroom Discussion. To answer the research questions, the writer holds an experimental research to apply Classroom Discussion in teaching English speaking. The population is the eleventh year students of The lecturer of English Education Department FKIP UMK Kudus MA NU BANAT Kudus in the academic year 2008/2009 and the sample are two groups of students placed in experiment and control groups. Using oral test as the instrument, the writer collected the data of the students’ speaking ability. The report of the research concludes that Classroom Discussion is effective in improving the English speaking ability of the eleventh year students of MA NU BANAT Kudus in the academic year 2008/2009.

Item Type: Article
Kata Kunci: Classroom Discussion in Speaking Class, Manajemen Kelas, Metode Pembelajaran
Subjects: Pendidikan > Teori dan praktek pendidikan > Sekolah menengah atas (SMA)
Bahasa dan sastra > Filologi. Linguistik.
Pendidikan > Teori dan praktek pendidikan > Pengajaran (prinsip dan praktek)
Depositing User: Users 388 not found.
Date Deposited: 01 Mar 2012 06:00
Last Modified: 01 Mar 2012 06:00
URI: http://eprints.umk.ac.id/id/eprint/145

Actions (login required)

View Item View Item