Keeping Journal Writing to Improve the Writing Ability of the Tenth Grade Students of SMA N 1 JEKULO KUDUS in The Year 2009/2010

Wafa, Asmal and Syafei, Muh. and Riyono, Ahdi (2010) Keeping Journal Writing to Improve the Writing Ability of the Tenth Grade Students of SMA N 1 JEKULO KUDUS in The Year 2009/2010. Sosial dan Budaya, 3 (2). ISSN 1979-6889

[thumbnail of KEEPING_JOURNAL_WRITING_TO_IMPROVE.pdf]
Preview
PDF
KEEPING_JOURNAL_WRITING_TO_IMPROVE.pdf - Published Version

Download (261kB)
Official URL: http://jurnal.umk.ac.id/?page_id=1429

Abstrak

ABSTRAK: Sejak bertahun-tahun lalu, orang sering kali berpikir bahwa menulis adalah ketrampilan yang paling sulit. Lemahnya grammar, kesulitan dalam pemilihan kata dan ketakutan dalam membuat kesalahan adalah beberapa alasan mengapa menulis dianggap sebagai ketrampilan yang sulit. Hal ini juga yang menyebabkan kebanyakan siswa di SMA N 1 Jekulo yang notabennya merupakan sekolah yang lengkap dalam hal fasilitas untuk mendukung proses pembelajaran bahasa justru mendapatkan nilai yang rendah dibidang menulis yang dibuktikan dengan perolehan nilai dibawah KKM yaitu 52,4. Penelitian ini dilakukan untuk meningkatkan kemampuan menulis siswa kelas satu SMA N 1 Jekulo Kudus pada tahun ajaran 2009/2010 dengan menulis jurnal. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan ada tidaknya perkembangan yang signifikan dalam kemampuan menulis siswa kelas sepuluh SMA N 1 Jekulo Kudus tahun ajaran 2009/2010 setelah menulis jurnal. Penelitian ini tergolong kedalam penelitian eksperimen dengan pre-test dan post test. Penelitian ini berfokus pada penerapan jurnal pada siswa kelas sepuluh SMA N 1 Jekulo Kudus tahun ajaran 2009/2010 berdasarkan pada konsep learning journal oleh Hiemstra (2001) yang dipadukan dengan beberapa pengembangan dari penulis. Setelah dilakukan treatment, siswa dites dalam post-test. Hasil dari post-test menunjukkan bahwa siswa tersebut menempati berada dalam ketegori “Baik” dengan nilai rata-rata 58,2 menjadi 80,5 dengan to 8,04 > tt 2,04 pada level signifikan 5% dan degree of freedom 34 (n-1). ABSTRACT: Since years ago, people often think that writing is the most difficult skill. Limited in grammar, difficult in word choice and afraid in making mistakes are some reasons why writing viewed as difficult skill. These also made most of the students on SMA N 1 Jekulo Kudus that has good facilities in support the English learning process precisely has a low ability in writing that proved by the score of 52, 4 under the KKM score. This research is conduct to improve the writing ability of the tenth grade students SMA N 1 Jekulo Kudus in the academic year 2009/2010 by keeping journal. The purpose of this research is describes whether there is or no significance progress in the students writing ability of the tenth grade students of SMA N 1 Jekulo Kudus after keeping journal writing. This study belongs to experimental research with pre-test and post-test design. This study focus on applying journal riting to the tenth grade students of SMA N 1 Jekulo Kudus in the academic year 2009/2010 based on learning journal on Hiemstra (2001) concept and adding by the writer’s own develop. After getting treatment, students are tested in the post-test. The result of post test showed that the students stand on the categorize of “Good” from the mean score 58,2 into 80,5 with to 8,04 > tt 2,04 on the level of significance 5% and degree of freedom 34 (n-1).

Item Type: Article
Kata Kunci: Writing, Writing Ability, Journal, Keeping Journal, Improve Writing Ability, menulis, Bahasa Inggris
Subjects: Pendidikan > Teori dan praktek pendidikan > Pengajaran (prinsip dan praktek)
Bibliografi. Perpustakaan dan ilmu informasi > Buku (umum). Menulis. Paleografi
Program Studi: Fakultas Keguruan & Ilmu Pendidikan > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 388 not found.
Date Deposited: 01 Mar 2012 07:43
Last Modified: 01 Mar 2012 07:43
URI: http://eprints.umk.ac.id/id/eprint/157

Actions (login required)

View Item View Item