Peningkatan Kemahiran Berbahasa Indonesia Dalam Menulis Ilmiah Mahasiswa Bimbingan dan Konseling Melalui Collaborative Writing and Multiple Drafting

-, Murtono (2009) Peningkatan Kemahiran Berbahasa Indonesia Dalam Menulis Ilmiah Mahasiswa Bimbingan dan Konseling Melalui Collaborative Writing and Multiple Drafting. Sosial dan Budaya, 2 (2). ISSN 1979-6889

[img]
Tinjau ulang
PDF (Artikel) - Published Version
Download (239Kb) | Tinjau ulang

    Abstrak

    ABSTRACT: As one of the final goal of Indonesian learning, writing skill is the most complex skill if is it compared with the other three skills (listening, reading and speaking). Putting forward idea, thought, and point of view through written language is not easy work, especially for beginners. Therefore, it is needed certain ways (tips) to do it. This research of collaborative and multiple drafting learning model is chosen by the writer to enhance the Indonesian skill in making academic writing. It is a classroom action research. This research is done in some cycles, with evaluation for each cycle. From the result of these cycles. It is found out significant improvement of learning result, in term of either motivation in learning process, evaluation result of final cycle, or students’ attitude towards this model. From the result of observation, it is found out some data about seriousness, motivation, participation and activeness which show a very high level. It show an outstanding improvement of motivation. Additionally the result (achievement) of student’s Indonesian skill in making academic writing is very significantly improving in which in the preliminary stage, the grade is only 58, while in first cycle it gets improvement of grade of 74, and it also improves in the second cycle of 92 grade. The students’ response towards this mode is also good (positive). ABSTRAK: Sebagai salah satu tujuan akhir pembelajaran bahasa Indonesia, keterampilan menulis merupakan keterampilan yang paling kompleks apabila dibandingkan dengan ketiga keterampilan lainnya. Menyampaikan ide, gagasan, maupun pikiran melalui bahasa tulis bukanlah pekerjaan yang mudah, terutama bagi para pemula. Oleh karena itu, dibutuhkan kiat tertentu untuk menjalankannya. Penelitian dengan model collaborative writing and multiple drafting ini diterapkan dalam rangka meningkatkan kemahiran berbahasa Indonesia dalam menulis ilmiah. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas. Dari hasil observasi diperoleh data keseriusan, motivasi, peran mahasiswa sangat baik dalam mengikuti perkuliahan. Di samping itu, diperoleh hasil peningkatan nilai yang signifikan, dari semula hanya mencapai 58. Setelah diaplikasikan model ini (pada akhir siklus pertama), nilai mahasiswa mengalami peningkatan menjadi 74. Dan setelah diaplikasikan dengan berbagai pembenahan (siklus kedua), nilai mahasiswa mengalami peningkatan yang sangat signifikan dengan diperolehnya nilai sebesar 91. Hal ini menunjukkan betapa mahasiswa mengalami peningkatan yang membanggakan dalam kemahiran berbahasa Indonesia untuk menulis karya ilmiah ini.

    Tipe dokumen: Artikel
    Uncontrolled Keywords: language skill, collaborative writing and multiple drafting
    Subjects: Bahasa dan sastra > Filologi. Linguistik. > Bahasa. Teori linguistik. Tata Bahasa. > Pembelajaran bahasa
    Bahasa dan sastra > Filologi. Linguistik. > Bahasa. Teori linguistik. Tata Bahasa. > Gaya. Komposisi. Retorik
    Divisions: Fakultas Keguruan & Ilmu Pendidikan > Bimbingan & Konseling
    Depositing User: Users 388 tidak ditemukan.
    Tanggal Deposit: 14 May 2012 14:13
    Last Modified: 14 May 2012 14:13
    URI: http://eprints.umk.ac.id/id/eprint/186

    Actions (login required)

    View Item