Efektivitas Situational Leadership Training pada Section Head

Mahardayani, Iranita Hervi (2010) Efektivitas Situational Leadership Training pada Section Head. Jurnal Sosial dan Budaya, 3 (2). ISSN 1979-6889

[thumbnail of EFEKTIVITAS_SITUASIONAL_LEADERSHIP_TRAINING.pdf]
Preview
PDF
EFEKTIVITAS_SITUASIONAL_LEADERSHIP_TRAINING.pdf - Published Version

Download (193kB)
Official URL: http://jurnal.umk.ac.id/?page_id=1464

Abstrak

ABSTRACT: Leaders spend a lot of time to interact with people both within and outside the organization. For that reason, leaders need the interpersonal skills. Interpersonal Skill is the ability to understand, motivate and communicate with individuals or groups. The theory of leadership that not only task oriented but also in human relations is a theory of situational leadership. This research was conducted aimed to examine the extent to which the effectiveness or influence of situational leadership training in improving interpersonal leadership skills. The subjects in this study is the section head consisting of 6 persons from 3 parts is Sales, Logistics, Customer And Sales Service in a pharmaceutical company in Semarang. This study used an experimental research design One group pretest-posttest design of experiments carried out on only one group with no comparison group Based on research result shows that the Situational Leadership Training is able to improve interpersonal leadership. It is seen from the increasing knowledge of interpersonal leadership skills, improving interpersonal skills leadership and an increased ability in performing the role of section head of interpersonal leadership. ABSTRAK: Pemimpin menghabiskan banyak waktu untuk berinteraksi dengan orang-orang baik didalam maupun diluar organisasinya. Untuk alasan tersebut, pemimpin memerlukan keahlian interpersonal (interpersonal skill) yaitu kemampuan untuk memahami, memotivasi dan berkomunikasi dengan individu maupun kelompok. Teori kepemimpinan yang tidak hanya beorientasi pada tugas tetapi juga pada hubungan antar manusia adalah teori kepemimpinan situasional. Penelitian ini dilakukan bertujuan guna menguji sejauh mana efektivitas atau pengaruh pelatihan kepemimpinan situasional (situasional leadership training) dalam meningkatkan interpersonal leadership skill. Subyek dalam penelitian ini adalah section head yang terdiri dari 6 orang dari 3 bagian yaitu Sales, Logistic, Customer And Sales Service di sebuah perusahaan farmasi di Semarang. Penelitian ini menggunakan desain penelitian eksperimen One Group Pretest-Posttest Design yaitu eksperimen yang dilaksanakan pada satu kelompok saja tanpa kelompok pembanding Berdasarkan hasil penelitian diketahui bahwa Situasional Leadership Training mampu meningkatkan kemampuan interpersonal leadership. Hal tersebut terlihat dari adanya peningkatan pengetahuan interpersonal leadership skill, peningkatan kemampuan interpersonal leadership dan adanya peningkatan kemampuan section head dalam menjalankan peran interpersonal leadership.

Item Type: Article
Kata Kunci: Situasional Leadership, Training, Interpersonal leadership Skill, Interpersonal Leadership Role, Psikologi kepemimpinan
Subjects: Filsafat. Psikologi. Agama > Psikologi
Depositing User: Users 388 not found.
Date Deposited: 01 Mar 2012 05:55
Last Modified: 01 Mar 2012 05:55
URI: http://eprints.umk.ac.id/id/eprint/156

Actions (login required)

View Item View Item